Co se staršími stroji? Generálkovat, modernizovat nebo vyřadit.
V současné době se touto otázkou zabývají firmy stále častěji. Následující řádky by měly pomoci najít tu správnou odpověď a přiblížit i vhodné řešení. Není totiž výhodné nechat všechny stroje modernizovat nebo na nich provést generální či střední opravu.
Při rozhodování o využití stávajícího strojního parku je třeba:
V úvahu připadají následující možnosti:
POZOR, ne vždy je cena při výběru firmy rozhodujícím faktorem, je tedy nutné brát ohled i na technické řešení provedení opravy a modernizace stroje.
Před tímto krokem je třeba si zjistit ekonomickou výnosnost stroje s ohledem na cenu opravy, která bývá o 1/3 až o 1/2 levnější než nový stroj. Následně porovnat parametry nových strojů se stroji opravenými a modernizovanými s ohledem na použitou technologii výroby a porovnat výkonnost s cenovým rozdílem. Nelze přehlédnout ani velmi nízké náklady na koupi nového příslušenství z důvodu použití původního příslušenství, které bylo užíváno. Náklady na převod programů a technologii obráběných dílů jsou taktéž minimální, což velmi snižuje seřizovací časy. Při pohledu na údržbu strojů lze předpokládat minimální náklady na školení údržby z důvodu znalosti stroje z předchozích let.
Co říci závěrem? Snad jen to, že stroj po opravě může sloužit svému majiteli produktivně za nižší cenu. Na jeho opravu není třeba nikterak zatěžovat přírodu vysoce energeticky náročnými operacemi a ovzduší exhalacemi ze sléváren. Firma S.O.S. DIFAK, s.r.o se zabývá opravami více jak 24 let. Modernizovala a opravila stovky strojů, které slouží svým majitelům, což je i přímý důkaz, že modernizace a opravy obráběcích strojů jsou důležitou součástí světového strojírenství.
Modernizovaná výrobní linka je určena pro výrobu brzdových třmenů pro automobilový průmysl.
Linka je sestavena ze tří pracovních strojů (modulů), z nichž každý pracuje ve třech osách, X, Y, Z. Stroje jsou osazeny více výstupovými hlavami pro 6 – 12 vřeten.
U jednotlivých modulů byly postupně modernizovány elektro pohony, servomotory a byl nainstalován nový řídící systém SIEMENS 840D sl společně s dotykovým rozhraním. Dále byly obměněny veškeré elektrorozvody s energetickými řetězy a rozvaděče včetně nového vybavení. Z hlediska mechaniky na stroji došlo k přeložiskování a přebroušení vřeten které jsou umístěny ve více výstupové hlavě, opravě ztrátového mazání a celkové obnově laku.
Přestavba stroje z hydraulického na mechanický (nahrazení hydrauliky na pohonech kuličkovými šrouby). Na tomto stroji byla zároveň provedena celková generální oprava, včetně zakrytování stroje a doplnění o bezpečnostní prvky splňující současné nejpřísnější normy.
Po modernizaci a před rekonstrukci:
Na tomto stroji byla provedena automatizace podávání dílce. Celý stroj byl u nás zakrytován tak, aby splňoval i nejpřísnější bezpečnostní normy. Podle návrhu viz fotka, byla provedena modernizace.
Jedná se o modernizace stroje pro zefektnění výroby pro automobilový průmysl. Po naší modernizaci, stroj pracoval čtyřikrát produktivněji.
Po modernizaci a před modernizací: